Lad mobilen hvile - Modulafslutning 2. modul
Som modulafslutning skal vi løbende dokumentere en digital
porefolio, hvorledes der er arbejdet med designprocesserne, teknikkerne samt
produktet. Refleksioner med inddragelse af relevant teori i f.h.t. arbejdet med
modulets fagdidaktiske videns- og færdighedsområder dokumenteres ligeledes.
Ydermere skal vi planlægge et undervisningsforløb inden for modulets indhold og
gennemføre dele heraf på holdet. Her vil vi vise intro opstarten af forløbet,
se to film i denne forbindelse og indgå i en fælles diskussion. Herunder
udarbejdes der også et undervisningsmateriale, som præsenteres på den digitale
portfolio. Jeg har udarbejdet modulafslutningen i samarbejde med Peggy og
Rikke.
Valg af emne og kobling til den materielle kultur
I takt med den digitale udvikling, bruger vi flere og flere
timer på at være online. I den forbindelse synes vi det er vigtigt at eleverne
får en overvejelse over i hvilke situationer der er socialtacceptabelt at tage
mobilen frem. Fakta er, at mobilen bliver en større og større del af den
materielle kultur og at brugen/anvendelsen af den er med til at danne vores
identitet. Materiel kultur handler således om betydningen af genstande og
brugen af disse til markeringen af sociale og kulturelle forskelle. Vi har
derfor valgt at arbejde med designprocessen. Vi vil gerne fremme elevernes
samarbejde omkring designprocessen, deres feedback til hinanden, 3D modeller og
teknikker der knytter sig til materialet træ. Målgruppen er 5. klasse. Forløbet
kan placeres på et hvilket som helst tidspunkt af året, dog kan det være
nødvendigt, at eleverne fra tidligere teknikarbejde er fortrolige med
bearbejdning af forskellige hårde materialer.
Afsæt i fælles mål for håndværk og design
Design:
Ideudvikling: Eleven har viden om brug af informations- og
inspirationskilder. Eleverne er på inspirationstur til Dansk designcenter og
bliver ved opstart præsenteret for et oplæg, hvor forskellige mobil hvilesteder
fremvises og formålet med produktet fortælles.
Ideafprøvning: Eleven
kan afprøve ideer i forhold til produkters form og funktion, ved at kunne
udarbejde en mock-up af egen ide.
Produktrealisering:
Eleven kan fremstille egne enkle produkter efter oplæg og egne ideer. Eleven
trækker på forudgående erfaringer i håndværk og design og indhenter viden om
grundlæggende teknikker via den digitale database, hvor korte arbejdsvideoer
viser forskellige teknikker. Eleven har viden om arbejdstilrettelæggelse, som
de får gennem CPS-metoden og dens 7 trin.
Evaluering: Eleven
kan præsentere eget produkt, herunder ved digitale værktøjer af deres
produktfremstilling trin for trin. Billeder tager de med deres elev-Ipads.
Håndværk og materialer:
Materialekombination og udtryk: Eleven kan arbejde med
produkters æstetiske udtryk og har samtidig viden om formsprog og farvers
æstetiske udtryk, hvilket opnås gennem evaluering af besøget på Designmuseum
Danmark.
Indledning:
Undervisningsforløbet er tilrettelagt til en 6. klasse med
22 elever med et to-lærer system. Eleverne har 3 klokketimer i træk og forløbet
stræker sig over 8 gange. Emnet er hvilested til mobilen, hvor selve fokusset
er design processen men også dannelsesaspektet i at eleverne skal lærer at
kunne lægge mobilen fra sig. Eleverne arbejder ud fra CPS-metoden, da dens 7
trin overskueliggør progressionen i designprocessen. Eleverne skal opnå
kompetence i ideudvikling, ideafprævning, produktrealisering og evaluering samt
materialekendskab, materialeforarbejdning og materiale udtryk inden for
materialet træ.
Egen forberedelse:
Her ses eget arbejde med materialer, teknikker, metoder og
fremstilling af produkt i relation til emnet. Undersøgelse af
undervisningsforløb hos Designmuseum Danmark, som vi vil benytte os af i form
af en ekskursion ses herunder:

Skoletjeneste Design museum Danmark
Catharinas mobilholder/hvilested Peggys mobilholder/hvilested
Min færdig mobil og penneholder. Hullerne er lakeret med pink neglelak. Huldybden er lavet ens ved at markere dybden på borret med et stykke malertape.

Hullet laves dybere

Der arbejdes med stemmejernet i lige linjer for at få skåret hul på barken, så denne ikke flækker.

Klodsen spændes op i høvlbænken med reststykker af krydsfiner for at beskytte barken i mod mærker. Der tegnes op på klodsen hvor hullet til mobilen skal laves.

Arbejdet forberedes. Træklods som er en halveret stamme, stemmejern og kølle.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar